AlinHuiu.ro

Stiri si comentarii

Povestea singurului român din Formula 1

martie 24th, 2011

Colin Kolles sau Călin Colesnic, pe numele său adevărat, este necunoscut publicului din ţara noastră. Este însă un personaj important în Formula 1, după ce a condus team-urile Jordan, Midland, Spyker, Force India, iar acum Hispania Racing.

Plecat mereu în întreaga lume, doctorul Colin Kolles este greu de întâlnit, mai ales atunci când provii dintr-o ţară unde sporturile cu motor sunt la un nivel foarte scăzut şi nu îţi oferă o astfel de şansă.

Primul pas pentru stabilirea unei documentări despre viaţa şefului de la Hispania este să apelăm la unul dintre experţii în Formula 1 din ţara noastră, Miki Alexandrescu. “Da, sigur că îl cunosc, suntem buni prieteni, dar nu vă pot da numărul său personal. V-aş putea ajuta cu numărul tatălui şi el vă poate face legătura”, ne încurajează comentatorul. Zis şi făcut, pun mâna pe telefon şi apelez numărul de Germania al lui Kolles senior. Mă lovesc însă de un zid. “Doar dacă ne întâlnim personal, nu îmi place altfel”, e prima reacţie într-o limbă română perfectă, dar presărată cu cuvinte germane, a inginerului fugit din ţară acum trei decenii. “Dar dumneavoastră sunteţi în Germania, eu aici”, îi spun, iar acesta se înduplecă, asta numai după ce mă întreabă de unde avem numărul său de telefon.

“De ce vă interesează? El nu e pilot de Formula 1, ci doar team-principal la o echipă mică. Nu e ca team-urile mari cu bugete de sute de milioane. Hispania are doar câteva zeci”, “Dar e totuşi singurul român din Formula 1, sigur că suntem curioşi să aflăm cine e, cum a ajuns acolo”, vine replica şi imediat sunt întrerupt. “Cred că e cel mai greu de intrat într-un astfel de sport. După droguri şi arme, geschäft (n.r., afacerea) cu Formula 1 e cea mai dificilă”, glumeşte seniorul, încercând din nou să întrerupă dialogul. “Poate voi ajunge eu în perioada următoare în România, aş merge la un şpriţ la Timişoara. Nu vreau să-mi interpretaţi vorbele şi să apară cine ştie ce. Pe Colin îl puteţi întâlni la Budapesta dacă doriţi, atunci când e Mare Premiu, în rest este foarte ocupat”. Îl conving să mai rămână câteva minute pe fir pentru a afla cât mai multe despre modul în care Călin a reuşit să pătrundă în Formula 1. “Se ştie bine cu Ecclestone şi el i-a propus să preia Jordan acum câţiva ani, care apoi a devenit Midland. Echipa aparţinea de un canadian. Restul se ştie”, e scurt Romulus, după care vine cu o ultimă propunere de deplasare în inima Banatului. “V-aş spune cum am lăsat Mercedesul în Polonia, ca să fug în Anglia, apoi în Germania. Vă spun, nu îmi place prin telefon. O să vin eu mai încolo la Timişoara, am un prieten bun acolo, maestru în motociclism. N-am mai fost de mult şi vreau să profit. Când ajung acolo, vă aştept. În rest, nu vreau să dau detalii prin telefon”, încheie inginerul Romulus Kolles convorbirea de aproape un sfert de oră, cu promisiunea că atunci când ne vom întâlni, povestea va fi mult mai interesantă.

 

Formula 3, DTM, Le Mans, Formula 1

Călin a învăţat tainele automobilismului chiar de la tatăl său, fost pilot de raliuri. După ce s-au stabilit în Germania în anii ’80, tânărul născut la Timişoara a terminat Facultatea de Stomatologie şi a profesat timp de 12 ani într-un cabinet alături de mama sa, Adela. Pentru că încercările de a devenit pilot au eşuat, Călin a decis să intre în afacerea cu maşini a familiei din landul Bavaria. Începând din 2000, şi-a lansat cariera în sporturile cu motor. Mai întâi în Formula 3, apoi în DTM, iar între 2009-2010 a participat cu echipa sa, Team Kolles, la cursa de la Le Mans. A renunţat temporar din cauza programului foarte încărcat. “Domnule, e imposibil să le faci pe toate. Era vai de capul lor, azi erau la Barcelona, mâine la Monza, nu puteau să stea deloc din cauza programului foarte încărcat. Acum e cu Formula 1, se ocupă de Hispania”, ne-a explicat seniorul familiei Colesnic.

Vorbeşte fluent româna

Deşi nu a mai fost în ţară de mai bine de trei decenii, de fapt din momentul în care familia a emigrat, Colin Kolles nu a uitat deloc limba română şi chiar se descurcă foarte bine. “Stăm de vorbă în română. Nu are astfel de probleme”, ne-a explicat Miki Alexandrescu, lucru confirmat şi de tatăl acestuia, care face şi o promisiune. “O să-l conving eu să revină în România cândva pentru o vizită. E însă foarte ocupat, în fiecare săptămână e într-o altă ţară”.

Glume cu Ţiriac

În încercarea mea de a afla cât mai mult despre legăturile fiului său cu România, Romuls Kolles a povestit o întâmplare amuzantă cu fostul mare tenisman Ion Ţiriac. “Se cunoaşte cu Ţiriac şi chiar i-a propus să intre în Formula 1. Ştiţi ce i-a răspuns Ţiriac? «Când o să joace Ecclestone tenis, atunci voi intra şi eu în Formula 1». A, şi mai ştie pe cineva. Când aveam echipele, foloseam mulţi şoferi de tir din România. Era nevoie, că trebuia să folosim mai multe ture din cauza drumurilor lungi”.

Şi-a operat un pilot înaintea cursei!

Dacă despre tatăl său au apărut informaţii că ar fi fost dentistul lui Ceauşescu, considerate de Romulus drept “aberant şi o mare minciună pentru că eu nu am avut treabă cu stomatologia decât o dată, când m-a durut măseaua”, şi despre şeful de la Hispania Racing circulă legende. Profitând de faptul că e medic specialist dentar, Kolles, pe vremea când era la Jordan, l-ar fi operat pe Tiago Monteiro înaintea Marelui Premiu al Turciei din 2005, după ce pilotul a acuzat grave probleme dentare. De asemenenea, un an mai târziu ar fi realizat o procedură similară şi în cazul lui Christijan Albers, la Midland.

Colin Kolles alias Călin Colesnic

CV

Data naşterii: 13 decembrie 1967 (Timişoara)

 

Carieră:

Conducător Team Kolles

Formula 3, DTM, Le Mans

 

Team-principal Formula 1

Jordan (2005), Midland (2006), Spyker (2007), Force India (2008), Hispania Racing (2010-prezent)

 

Comments

One Coment

RSS
  • Debus says on: aprilie 24, 2012 at 05:54

     

    Din cate stiu eu, nu e singurul roman din Formula 1. Ferenc Szisz a castigat Grand Prix-ul de la Le Mans din 1906, deci a fost cu mult timp inainte. Inteleg ca poate va referiti la actualitate, dar nu e specificat si a fost confuz pt mine. 🙂 Felicitari pt initiativa.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

AlinHuiu.ro

Stiri si comentarii