AlinHuiu.ro

Stiri si comentarii

Ramona Rusu, Regina Europei la drift: „Imi plac jantele, nu gentile”

ianuarie 12th, 2016

Ramona-Rusu-1„Când m-a prins microbul? Ştii că atunci când suntem mici, părinţii ne întreabă mereu. Ce marcă de maşină e aia, ce e cealaltă. Atunci a început totul”, îşi dezvăluie povestea Ramona Rusu, una dintre cele mai titrate femei pilot de drift din Europa, campioană continentală în 2014. Pentru acest an, arădeanca are planuri mari la volanul unui BMW de 410 cai putere şi şi-a anunţat inclusiv revenirea în campionatul intern, acolo unde nu a mai participat la concursuri din 2012.

Adolescentele preferă să vorbească despre genţi, însă Ramona a fost puţin diferită. Jantele erau subiectul de bază. „Jantele sunt pasiunea mea, nu genţile”, spune Ramona, mai în glumă, mai în serios. Prima sa maşină, cumpărată imediat după majorat, un Ford Probe, a devenit principala ei ocupaţie. „L-am tot îmbunătăţit, iar apoi am ajuns să particip la concursurile de tunning”, spune absolventa de psihologie despre maşina roz care a făcut-o celebră nu doar pe străzile Aradului. Acelaşi Ford a adus-o şi la drift. „În 2010, la Cluj, am fost la un expo, iar acolo se desfăşura şi o etapă europeană de drift. Mă uitam fascinată, îmi plăcea mult stilul de pilotaj. A doua zi, mi-am făcut curaj şi am participat la o sesiune de taxi drift. Am stat în dreapta lui Daniel Ciulean, un pilot cu experienţă. Am făcut o tură, mi s-a părut wow! Apoi am mai încercat o dată şi îi spuneam lui Ciuli că vreau şi eu să îmi iau o maşină cu tracţiune pe spate, că poate mă apuc de drift. Ştii ce mi-a zis, nu? Că toţi zicem la fel”, îşi aduce aminte Regina Europei la drift, titlu pe care l-a cucerit în 2014. La un deceniu distanţă, maşina roz rămâne preferata sa: “M-am ataşat de ea, nu cred că voi renunţa vreodată la ea. E ca şi cum mi-aş vinde sufletul”.

Prima maşină de drift, cu bani împrumutaţi
Ramona Rusu driftA doua zi, Ramona îşi achiziţiona o Mazda MX5: „M-am împrumutat să o pot cumpăra, însă eram fericită. Abia aşteptam să pot face drift. Când am fost la Timişoara, la o competiţie, eram prima femeie participantă în România, iar lumea râdea mai ales că nu îmi ieşea foarte bine. Ştii tu, vechea problemă cu femeile la volan. Am fost însă perseverentă şi a trebuit să învăţ singură pentru că în zona de Vest nu prea sunt piloţi de drift, aşa că am fost autodidactă.” Totodată, pe lângă antrenamente, a decis să îmbunătăţească puterea maşinii. „Am luat un an pauză special pentru a pregăti maşina, însă atunci când am revenit, mi-am dat seama că deja nivelul driftului crescuse, aşa că am cumpărat un BMW e30, pe care îl folosesc şi acum. Din 2013 am început serios şi am adunat multă experienţă la competiţiile internaţionale fiindcă în România lucrurile se mişcau mai greoi în perioada respectivă”.

2014 a fost anul de graţie
La finalul sezonului 2013 din Queen of Europe, competiţia continentală dedicată femeilor, singura româncă prezentă se clasa pe locul 3 la general. „Am avut şi nişte mici probleme tehnice pentru că altfel aş fi fost mai sus”, rememorează pilotul în vârstă de 29 de ani. S-a impus anul viitor, în 2014, atunci când a devenit Queen of Europe, câştigând detaşat competiţia, iar pe lânga asta, a devenit vicecampioană şi la King of Europe Street Legal, acolo unde s-a duelat de la egal la egal cu piloţi mult mai experimentaţi, dar şi campioană a Ungariei. „Anul trecut a fost cu ghinion, fiindcă am avut probleme cu maşina şi nici nu prea am avut finanţări, aşa că nu am putut concura în toate etapele”, e mâhnită Ramona Rusu, care însă promite o revenire în forţă în acest an. Desemnată una dintre cele mai sexy femei-pilot din lume, arădeanca va pilota din nou şi în Campionatul Naţional de Drift începând cu sezonul 2016.

Ramona RusuDriftul a fost recunoscut, în premieră, ca sport oficial de Ministerul Tineretului şi Sportului, iar la nivelul Federaţiei Române de Automobilism Sportiv a fost înfiinţată Comisia Naţională de Drift, condusă de Denis Manea. Astfel, sezonul 2016, primul oficial din istoria driftului în România, va avea 5 etape şi se va desfăşura sub egida Romanian Drift Community. „E un pas foarte mare pentru drift în România, îi oferă stabilitate şi cu siguranţă poate deveni un sport foarte apreciat” comentat Ramona, care a atras atenţia că driftul nu are nicio legătură cu “nebuniile periculoase pe care unii le fac pe străzi”, tocmai de aceea alege întotdeauna circuitul. Până în prezent, pentru sezonul care va debuta în luna mai, la Bucureşti, s-au înscris deja peste 50 de piloţi. “Aş vrea să particip la toate etapele din acest an”, adaugă cea care vrea să scrie din nou istorie şi să lupte pentru titlul de prima campioană naţională oficială la drift.

E principalul ei sponsor
Ce face Ramona în afara circuitului? “Munceşte că să poată ajunge din nou pe circuit”, e răspunsul prompt al uneia dintre cele mai de succes femei-pilot de drift din Europa. Are un magazin unde comercializează piese auto, dar lucrează şi într-un service, deţinut de Sorin Crişan, mecanicul său şi totodată prieten. ”Fără sponsori nu aş fi reuşit să ajung la acel nivel, m-au ajutat enorm, însă trebuie să recunosc faptul că per total, eu am fost principalul meu finanţator. Nu ştiu cât am cheltuit, pentru că dacă aş face-o, atunci ar trebui să mă las de sportul ăsta”, se amuză Ramona, care îşi dezvăluie şi următorul plan. Acela de a participa la competiţiile de raliuri, în special la cele montane. “Vreau să construiesc un Subaru, însă nu depinde doar de mine, ci şi de sponsorizări”, plusează tânăra. Pe lângă performanţele din drift, Ramona se poate lăuda şi cu mai multe premieri, rupând barierele atunci când vine vorba de accesul femeilor în drift. A fost prima româncă prezentă la King of Europe şi totodată prima femeie care a participat la o cursă de drift în zona arabă.

Mama i-a fost copilot
Părinţii Ramonei nu au nicio legătură cu industria automobilistică, însă mama sa, Eniko Ila, şi-a făcut curaj pentru a-i fi alături pe circuit. “Când am fost pe circuitul de la Prejmer, a fost şi ea. A stat în dreapta de două ori. Nu ştiu dacă a realizat că e periculos sau nu, probabil a vrut să simt că îmi e alături”, spune Ramona, completată imediat de cea care i-a dat viaţă. “A fost o experienţă interesantă, dar mi-a ajuns. Nu e pentru mine. Dacă Ramonei îi place ceea ce face, nu am de ce să o opresc, ea trebuie să fie fericită”, încheie zâmbind mama campioanei Europei la drift.

Sursa foto: Arhiva personala Ramona Rusu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

AlinHuiu.ro

Stiri si comentarii